کیست آراکنوئید چیست؟

کیست آراکنوئید (Arachnoid cyst) یکی از شایع ترین کیست های مغزی است که به دلیل تجمع مایع نخاعی به وجود می آیند. این کیست ها جزو تومورهای مغزی به حساب نمی آیند. کیست آراکنوئید در بین مغز یا نخاع و غشای آراکنوئید (عنکبوتیه) به وجود می آید. این کیست ها معمولاً در زمان تولد وجود دارند اما گاهی بر اثر ضربه به سر، جراحی، عفونت سر و … به وجود می آیند. اگر می خواهید بیشتر با علائم کیست آراکنوئید و علت های بروز آن آشنا شوید، با ما در این مطلب همراه باشید.

علائم کیست آراکنوئید

همان طور که گفتیم، کیست های آراکنوئید کیسه هایی پر از مایع مغزی نخاعی هستند و جزو شایع ترین نوع کیست های مغزی به حساب می ایند. این کیست ها اغلب به صورت مادرزادی در بسیاری از افراد وجود دارند اما گاهی وارد آمدن ضربه به سر باعث بروز آن ها می شوند. کیست‌های آراکنوئید اغلب بدون علائم است و فرد متوجه آن نمی شود. اما زمانی که این مشکل دارای علائم باشد، با توجه به محل کیست و اندازه آن، علائم متفاوت است. از میان نشانه های ابتلا به کیست آراکنوئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم وجود کیست آراکنوئید در مغز

• حالت تهوع و استفراغ
  • بیحس شدن
  • بروز اختلالات شنیداری و بینایی
  • عدم تعادل در راه رفتن
  • تاخیر تکاملی رشد در کودکان
  • حرکات غیرعادی و دیوانگی

علائم وجود کیست آراکنوئید در نخاع

• بروز درد در ناحیه کمر
  • اسکولیوز (کژپشتی)
  • ضعف در ناحیه عضله و یا اسپاسم عضلانی
  • بی حس شدن دست ها یا پاها و کمبود احساس
  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

در صورت بروز هر یک از علائم بالا باید برای معاینه به بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

علت های بروز کیست آراکنوئید

کیست های آراکنوئید معمولاً به دلیل رشد غیرطبیعی مغز و ستون فقرات جنین در داخل رحم رخ می دهند. هنوز علت دقیقی برای این رشد غیرطبیعی یافت نشده است اما گمان بر آن است که علت آن بیشتر ارثی و ژنتیکی باشد. با این حال، گاهی کیست به دلایل غیرمادرزادی بروز می کند و علت های گوناگونی دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ترومای سر (آسیب به سر)
  • عوارض ناشی از جراحی مغز یا نخاع
  • مننژیت
  • تومورهای مغزی

کیست های آراکنوئید در کودکان بیشتر مشاهده می شود.

راه های درمان کیست آراکنوئید

اگر کیست بدون علامت باشد، معمولاً جراح مغز و اعصاب توصیه می کند که تا رشد و بروز تغییرات آن دست نگه دارید. اما زمانی که کیست رشد می کند و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد، دکتر مغز و اعصاب ناچار به تخلیه آن می شود. برای تخلیه و جراحی کیست آراکنوئید سه روش وجود دارد:

• جراحی باز که به نام روش روزن گشایی شناخته می شود و جراح مغز و اعصاب کیست را باز می کند تا فشار ناشی از کیست از بین برود. این روش دائمی است و اگر توسط یک دکتر مغز و اعصاب خوب انجام شود، خطری به همراه نخواهد داشت.
  • قرار دادن یک سیستم زهکشی دائمی (نوعی شانت) در سر که مایع کیست را به داخل شکم تخلیه می کند.
  • جراحی به روش آندوسکوپیک که در آن جراح با تکنیک پیشرفته آندوسکوپی، بدون هیچ گونه خطری، با لوله آندوسکوپ، کیست را تخلیه می کند. جراحی آندوسکوپیک کیست آراکنوئید حدود 30 الی 60 دقیقه طول می کشد و جدیدترین روش درمانی است.

جراح مغز و اعصاب با بررسی ها و عکسبرداری های صورت گرفته، روش درمان را پیشنهاد می کند.

سخن پایانی این که جراحی مغز یکی از مهم ترین و حساس ترین جراحی ها به حساب می آید که حتماً در صورت بروز هر گونه مشکل مغزی یا نخاعی باید به بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران مراجعه کرد تا درمان به بهترین روش صورت پذیرد.

با تشکر از توجه شما
دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح مغز و اعصاب در  تهران