پرش های غیر عادی صورت

آیا تا به حال پرش عضلانی صورتتان را تجربه کرده اید؟ شاید با این سوال به سرعت پرش پلک ها را به یاد آورده اید اما اشتباه نکنید منظور ما پرش های ناگهانی پلک ها نیست.

تصور کنید یک روز که درخانه نشسته اید به یک باره عضلات قسمتی صورتتان شروع به پرش کند. بی وقفه گوشی را  برداشته و پرش عضلانی را در اینترنت سرچ می کند. چیز که روی به روی چشمان شما نمایان می شود عبارت نام یک بیمای به اسم فسیکولیشن خواهد بود کمی جلوتر که می روید، می بینید این پرش ناگهانی در حال تبدیل شدن به بیک بیماری به نام ای ال اس است. در واقع چیزی که شما قبل از سرچ فکر می کرد تنها یک پرش ساده بوده است و الان بهت زده به تصویر گوشی خود نگاه می کنید.

پرش های غیر عادی صورت

داستان همین جا به پایان نمی رسد، بهتر است نفس عمیقی بکشید و تا پایان این مقاله همراه باشید نگرانی شما فروکش خواهد کرد:

پرش های غیر عادی صورت چیست؟

صورت برای نگه داشتن ماهیچه ها نیازمند عصب هایی است که فرمان انقباض  و استراحت ماهیچه ها را توسط پیام رسان های عصبی مرکزی مغز دریافت کند. در این راستا ممکن است در مسیر این پیام رسان ها رگ ها و یا تومورهای مختلف باعث ایجاد فشار بر این عصب ها باشند، در نتیجه این فرایند، فرد گاها با پرش عضلات و یا کشش و انقباض ناگهانی ماهیچه صورت مواجه می شود.

آیا علت پرش های ناگهانی صورت را می دانید؟

برخی از برخی از جراحان مغز  علت را تنها در خستگی، اضطراب و استرس ناشی از مشکلات روزمره افراد می دانند. اما علت اصلی پرش های عضلانی اختلالت ناشی از فرایند پیام رسانی از اکسون به آکسون دیگر است. جالب است بدانید برای کوچکترین حرکتی که در اندام و صورت اتفاق می افتد پروسه ای پیچیده طی خواهد شد. برای مثال زمانی شاهد پرش عضلانی هستیم که انتهای آکسون که حساسیت فوقالعاده ای نسیت به پیام رسان های عصبی دارد در هنگام تخلیه التریکی و انتقال آن به گیرنده عصبی دیگر، اختلالی رخ دهد، در این زمان است که ماهیچه ها دچار انقباض شده و فرد با پرش عضلانی مواجه می شود.

از یک باور اشتباه تا حقیقت امر

برخی بر این باورند که پرش عضلات صورت علائم سکته مغزی است. به این افراد باید گوش زد کنیم، گرچه در زمان سکته مغزی احتمال وجود انقباض های صورت وجود دارد، اما این علامت به صورت طولانی مدت دوام نداشته  وفرد نمی تواند در روز چندین بار علائم سکته مغزی را تجربه کند. این باور تنها ساخته و پرداخته اذهان نگران از بیماری های مختلف است.

علاوه بر این پرش های عضلانی در اغلب مواقع خود به خود درمان شده و نیاز به پیگیری اساسی نخواهند داشت.

چگونگی آزمایشات در صورت تشخیص بیماری خاص توسط پزشک

زمانی که بیمار به طور مداوم پرش های غیر عادی صورا تجربه می کند در آخرین اقدام به پزشک و در اکثر مواقع به بهترین جراح مغز مراجعه می کند.

پزشک با معاینه بیمار و بررسی سابقه پزشکی او و همچنین طول مدت زمانی که فرد به این عارضه مبتلاست تهیه آزمایشاتی را از بیمار خاستار می شود.

این آزمایشات تصویر برداری جهت اطمینان از عدم وجود تومور و آسیب مغزی، صورت گرفته و علت انقباض های عضلانی را مشخص می کند. برخ ی از این آزمایشات عبارت اند از:

• آزمایش ام ار ای
  • آزمایش سی تی اسکن
  • پرتونگاری سرخرگ

درمان پرش های غیر عادی صورت

دارو درمانی

درمان دارویی این عارضه در اغلب مواقع نتیجه دهی مثبت نداشته و جراحان به علت عوارض احتمالی ناشی از مصرف دارو ها از این روش درمانی اجتناب می کنند، اما داروهایی که می تواند در صورت خفیف بودن این عارضه قدری نشانه ها را تخفیف دهد، عموما آرامبخش بوده که باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم های عضلانی می شود.

تزریق بوتاکس

این روش با مسدود کردن کانال های انتقال پیام عصبی موجب متوقف شدن اسپاسم های عضلانی می شود. قابل ذکر است که این روش درمانی از 10 نفر توانسته برای 7 ال 8 نفر مفید فایده باشد.

جراحی

انجام جراحی برای این عارضه زمانی توصیه می شود که مصرف دارو ها و همچنین تزریق بوتاکس نتواند درمان کننده آن باشند. از این رو جراح مغر از جراحی برای درما قطعی پرش های غیر عادی صورت استفاده می کند. لزوم بهرمندی از این روش مراجعه به بهترین جراح مغز است. جراح برای انجام این عمل ابتدا سوراخی را پشت گوش و روی جمجمه ایجاد می کند. با این جراحی فشار ایجاد شده توسط رگ بر عصب صورت  برطرف شده و پد اسفنجی به عنوان حائل بین این دو نقطه قرار می گیرد. در این حالت فشار بر روی عصب از بین رفته و اسپاسم های عضلانی صورت درمان می شود.

هجده − ده =