عمل شکستگی مهره گردن

همیشه اتفاقاتی در زندگی افراد وجود دارد که ممکن است آسیب دیدگی ها و شکستگی های در نواحی حساس بدن ایجاد کنند.

اتفاقاتی مانند تصادف یا افتادن از بلندی که می تواند صدمات جدی به نخاع و دیگر نواحی بدن وارد کند.

تمامی این اتفاقات موجبات ناراحتی و آزار انسان را فراهم کند. درمان این نوع شکستگی یا در رفتگی ها بستگی به نع و شدت جراحت دارد که  در برخی مواقع ممکن است با دارو درمانی رفع گردد و یا در مواقع شدید تر با عمل جراحی بهبودی حاصل شود.

در حال حاضر در  نوشتار پیش رو قصد داریم در مورد عمل شکستگی مهره گردن که مربوط به نواحی نخاع و ستون فقرات می باشد به شما توضیحاتی ارائه دهیم تا در مورد این عمل جراحی بیشتر آشنا شوید.

عمل شکستگی مهره گردن

در رفتگی یا شکستگی مهره های گردن چیست؟

از آن جایی که مهره های گردنی یکی از پر کاربرد ترین و حساس ترین اعضای بدن است که وزن سر را تحمل م یکند و بر حرکت دست و گردن تاثیر می گذارد. ستون فقرات گردنی از هفت مهره تشکیل شده است، شکستگی یا در رفتگی هر کدام از این مهره را تحت عنوان شکستگی گردن می شناسند. عوامل مختلفی در این عارضه نقش دارند که در ادامه به برخی از دلایل آن اشاره خواهیم کرد.

علائم شکستگی گردن کدام اند؟

احساس ضعف و کرختی در شانه، بازو، احساس بی ثباتی در گردن و درد از شایع ترین علائمی است که تا کنون گزارش شده است، فلجی موقت، اختلال در حواس، احساس گرمی شدید، سرخ شدن بدن ، این ها همگی از علائم شکستگی مهره های گردن است که با مشاهده هر کدام باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص زود هنگام خود درمان راحت تری هم داشته باشید.

چه عواملی در شکستگی گردن نقش دارند؟

افرادی که بیشترین آسیب دیدگی های از ناحیه گردن دارند آن ها ورزشکاران و کوه نوردان هستند که ممکن است در اثر خطا یا بی دقتی متوجه چنین آسیب خطرناکی شوند.

زمین خوردن ، سقوط کردن، تصادف و ابتلا به بیماری دیسک یا فتق بین مهره ای یا آرتروز ، نقص در سیستم ایمنی بدن

همگی از عواملی هستند که موجب در رفتگی یا شکستگی مهره های گردن می شوند.

شکستگی گردن را چگونه تشخیص می دهند؟

با مراجعه به پزشک متخصص ستون فقرات و نخاع میتوانید علائمی که دارید را شرح دهید و تحت معاینه بالینی قرار بگیرید و با معاینه فیزیکی تا حدودی می توان حدس ایجاد چنین آسیبی را زد، اما برای تشخیصی دقیق تر بهتر است از ارزیابی نتایج آزمایش ها و انواع تصویر برداری ها مانند سی تی اسکن، ام آر آی، کمک گرفت. بر اساس همین تشخیص است که روند درمانی آغاز می شود.

درمان شکستگی مهره های گردن

راه کار های درمانی بسیاری در شکستگی مهره ای گردن وجود دارد که همانطور که گفته شد بنا به نوع و شدت جراحت ایجاد شده نوع درمان نیز مشخص می شود.

جراح نخاع و ستون فقرات اقدام به درمان این گونه آسیب ها می کند.

درمان های اولیه این بیماری بستن گردن بند های طبی یا بریس های گردنی است تا بتوانند جلوی وارد شدن درد شدید را بگیرد.

سپس پزشک می تواند از طریق دارو های ضد درد که شامل قرص، آمپول است علائم این بیماری تا حد زیادی کاهش دهد.

در نهایت هر کدام از این روش ها در درمان قطعی میسر واقع نبود و شدت آسیب وارده بیشتر بود جراح تصمیم می گیرد اقدام به جراحی دیسک گردن کند. این عمل تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و رفع آسیب های ایجاد شده، با تخصص و تبحر جراح می توان به بهترین نتیجه ممکن را دریافت کرد.

اقدامات اورژانسی در هنگام مواجهه با این عارضه شامل موارد زیر می باشد

اگر با بیماری که دچار چنین آسیب دیدگی های است مواجهه شدیم چه باید بکنیم؟

از جمله سوالاتی است که مکرراٌ پرسیده می شود و هم اکنون تصمیم گرفتیم حتی المقدور به آن پاسخ دهیم.

زمانی که فردی با چنین علائمی مشابه با در رفتگی یا شکستگی گردن رو به رو شدید، سعی کنید گردن بیمار را بی حرکت و ثابت نگه دارید  از حرکت دادن و یابلند کردن فرد خودداری کنید زیرا ممکن است به دیگر نواحی بدن و حتی نخاع و ستون فقرات کمر هم صدمه ببیند. می توانید تیم پرسنلی اورژانس امداد و نجات را خبر کنید و تا زمان رسیدن آنها از بیمار مواظبت کنید و تا از جای خود تکان نخورد و تیم اورژانس در ابتدای ورود برای حفظ سلامتی بیمار از بریس گردنی استفاده می کند و سپس با رعایت مراقبت های ویژه به بیمارستان منتقل می کنند.

دکتر عرفان قربانی مقدم جراح مغز، نخاع و ستون فقرات. اگر به این عارضه دچار شدید اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا با روش های جراحی می توانید سلامتی خود را دو مرتبه باز یابید و در مدت زمان کوتاهی حدود 6-8 هفته پس از جراحی بهبودی حاصل می گردد.

پیشگیری از شکستگی ستون مهره گردنی

با رعایت موارد و نکاتی که در زیر آورده می شود می توان از بروز آسیب و عارضه های این چنینی جلوگیری کرد.

• می توانیددر هنگام رانندگی و یا نشستن در اتومیبل از کمر بند استفاده کنید تا در هنگام تصادف یا هر گونه بر خوردی به شما آسیبی وارد نشود.
  • قبل از برآورد عمق استخر وارد آن نشوید و سعی کنید در استخر های کم عمق شیر جه نزنید.
  • هنگام استفاده از وسیله نقلیه مانند موتور سیکلت از کلاه ایمنی و لوازم نگه دارند ه استفاده کنید تا آسیب های احتمالی به سر و گردن تان را دفع کند.
  • در هنگام انجام تمرینات ورزشی و دیگر فعالیت های پر تحرک از تجهیزات و لباس های مناسبی استفاده کنید.

جمع بندی مبحث عمل شکستگی مهره گردن

در آخر این که، با رعات نکات پیشگیرانه از سلامتی خود محافظت کنید، چرا که سلامتی در گران بهای است که به راحتی به دست نمی آید.

هشت + 9 =