علائم سکته مغزی

سکته مغزی

سکته مغزی، سومین علت مرگ و میر در زنان است .از لحظه شروع سکته مغزی  چیزی در حدود  4 ساعت  و نیم  زمان برای نجات بیمار وجود دارد، در غیر این صورت ممکن است فرد برای همیشه دچار  معلولیت جسمی شود .   عوامل خطر ساز هنگام بروز سکته مغزی،  شامل فشار خون، دیابت، سیگار، فیبریلاسیون،سابقهSIA  و  کلسترول بالا  است .

دلیل بروز سکته مغزی

سکته مغزی به این خاطر اتفاق می افتد که لخته خون سبب بسته شدن یکی از عروق مغزی می شوند، همچنین شریان های مغزی نیز می تواند دلیل بر این موضوع شود ،  که این امر سبب  مختل کردن خون رسایی به مغز می شود و سلول های  مغز شروع به از بین رفتن می کنند .

بسته به اینکه کدام ناحیه مغز  درگیر  می شود علائم سکته مغزی در افراد مختلف است .

به طور مثال،  یک طرف بدن  فرد بی حس می شود وکاهش شدت بینایی به طور ناگهانی، اختلال در تکلم، کاهش سطح هوشیاری،  سر درد  شدید و غیر قابل تحمل، عدم تعادل بدنی فرد، سرگیجه های شدید، کج  شدن  عضلات صورت  مثال های دیگری است که با شیوع سکته مغزی در  افراد  مشاهده می شود .

علائم سکته قلبی

سکته های ایسکمی

سکته های ایسکمی 85 درصد  کل سکته  ها را تشکیل  می دهند .

سکته های آمبولیک: قلبی(فیبریلاسیون  دهلیزی، ترومپوزمورال، اندوکاردیت)شریان  به  شریان( لخته به طرف پایین  جا به جا شود )آمبولی  ثانویه  به افزایش  و جفت  انعقادی آمبولی  پارادوکسیکال  از  طریق  سوراخ بیضی باز.

پارانشیمال

پارگی عروق  نفوذ کننده  به دلیل فشار خون

اپیدورال صدمه  به شریان  مننژیال  میانی  ثانویه  به شکستگی جمجمه –تحت عنکبوتیه  ای، به علت  پارگی آنوریسم، ناهنجاری  شریانی  وریدی ، تروما .

تشخیص های افتراقی سکته مغزی

تومور مغز

فلج تود س (وضعیت پس از تشنج)

حملات ایسکمی گذرا

سر درد های میگرنی

آبسه مغز

انسفالیت

انسفالوپاتی متابولیک

مولتیپل  اسکلروزیس

هیپوگلیسمی

وضعیت روانی

تظاهرات بالینی در افراد دچار سکته مغزی

سکته ایسکمیک، نشانه  های آن بستگی  به توزیع  عروقی دارد .

شریان مغزی  قدامی  ضعف  ساق  سمت مقابل،  بی اختیاری ادراری ، انحراف چشم .

شریان  مغزی میانی  همی  پارزی  سمت مقابل ، آفازی،  فراموشی،دیسفاژی.

شریان ورتبروبازیلار  دوبینی ، همی  آنوپسی، آتاکسی،  همی پارزی، تهوع  ، سرگیجه.

نشانه های سکته هموراژیک

وقوع ناگهانی  سر درد شدید، سفتی نخاعی، فتوفوبی، تهوع، استفراغ، نفائص موضعی یا بی قراری، تشنج.

• شرح حال و معاینه کامل

طی 2 ساعت  پس از وقوع MRI قادر است  یک سکته ایسکمی جدید را شناسایی کند(در CT اسکن تغییرات 24 ساعت طول می کشد  تا ظاهر شود .)

• MRI مغز تنگی  عروق پارگی، بعضی آنوریسم  ها را نشان می دهد .
  • تصاویر انتشار  بر اساس  وزنDWI  جهت شناسایی محل ایسکمی  مغزی حاد  حساس است . از TTE  جهت شناسایی آمبولی  کاردیوژنیک استفاده کرد ولی TEE حساس تر است .
  • غربالگری دوبکس کاروتید جهت بیماری انسدادی  کاروتید.
  • راپلر ترانس  کرانیال  جریان خون  MCA را ارزیابی  می کند .
  • آنژیوگرام نفری  برای تشخیص آنوریسم مغزی روش طلائی است .
  • ECG فیبریلاسیون  دهلیزی  را به عنوان  منشا  آمبولی  نشان می دهد .
  • EEG در صورت درگیری کورتکس  امواج آهسته  را نشان می دهد .
  • آزمایشات زنان جوان می تواند  شامل CBC، آنتی  کاردیولیپین، آنتی  کواگولان لوپوس،آنتی  ترومبین C، ANA،ESR، ANCA، فاکتور V لیدن،  هموگلوبین A1C، CRP و  هموسیتین  و چربی ها  باشد .
بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب عضو انجمن نورو اسپاین عضو انجمن جراحان ستون فقرات.شماره های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر

درمان

درمان بستگی  به علت سکته  دارد و البته نیاز به امکانات پیشرفته ای دارد  .  ضد انعقاد  در موارد  فیبریلاسیون  دهلیزی،  انسداد  کاروتید  یا بازیلار  ترومبوزمورال،  مجرای بیضی باز و زمانی  که تست  آنتی کواگولان  لوپوس مثبت  همراه آنتی  بادی  های فسفولیپید  دارند  ضروری است .

واسکولیت(آرتریت تمپورال)با استروئید درمان می شود .

ناهنجاری  شریانی وریدی  احتیاج  به جراحی  دارد .  آنوریسم مغزی  اغلب  به روش  جراحی درمان می شود .  اندارترکتومی  در بیمارانی  که تنگی  کاروتید  یک طرفه  یا دو طرفه  دارند انجام  می شود . (میزان  این روش  در زنان  کمتر است  اما درمان  پیشرفته  سکته در هر دو جنس  به یک اندازه  موثر است .)

عوارض سکته مغزی

47 درصد  سکته های زمان حاملگی  ایسکمیک  است .  80 درصد  به علت انسداد  شریانی است .  20 درصد  ناشی از انسداد  ورید  مرکزی است .  خطر آمبولی  شامل دیسپلازی  فیبروماسکولار، سلولی  داسی،  آنتی بادی  ضد فسفولیپید  کمبود آنتی  ترومبین C  و یا  پروتئین C و S.

سکته های  هموراژیک  در حاملگی  44 درصد  موارد را  تشکیل می دهد  و به علت  اکلامپسی است .

ضد بارداری  خوراکی و  سیگار باعث  افزایش خطر  می شود .

در زنان یائسه  استرادیول  ارزشی  در پیشگیری  از سکته  ندارد .  پیش آگهی نسبت  به اندازه  و منطقه سکته  دارد .

کلام آخر

تاکید می شود که  زمان در  بیمارانی که سکته مغزی را  تجربه می کنند،  بسیار کوتاه است ، بهتر است  با مشاهده هر کدام از علائمی که بیان شد به یک  جراح مغز و نخاع  مراجعه کنید تا اقدامات  لازم  را  برای نجات و جلوگیری از  عوارض برای بیمار لحاظ کنند . دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح  مغز و نخاع   بعد از معاینه کامل بیمار بهترین روش درمان را   انتخاب می کنند .

3 + سیزده =