سر درد خطرناک

علت اصلی بروز سر درد چیست ؟ آیا سر درد خطرناک است ؟ سردرد یکی از شایعترین شکایات پزشکی است. تقریبا می توان گفت تمام افراد  سر درد را تجربه می کنند . سر درد، بدون در نظر گرفتن سن ، نژاد و جنسیت بر همه افراد تأثیرمی گذارد .

تقریبا نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان در هر سال به دلیل نامشخصی دچار سردرد خواهند شد.

سردرد می تواند نشانه استرس یا پریشانی عاطفی باشد ، یا می تواند ناشی از یک اختلال پزشکی مانند میگرن یا فشار خون بالا ، اضطراب یا افسردگی باشد. این می تواند به مشکلات دیگر منجر شود. به عنوان مثال ، افراد دارای سردردهای مزمن میگرن، برای حضور در محل کار  و مدارس با مشکل مواجه می شوند .

سر درد خطرناک

سردرد می تواند در هر قسمت از سر ، در هر دو طرف سر یا فقط در یک مکان ایجاد شود.در حالت کلی می توان سر درد ها را در دسته های مختلفی قرار دهیم :

سردردهای اولیه

سردردهای اولیه بیماریهای مستقل هستند که مستقیما ناشی از مشکلاتی در ساختارهایی در سر  می باشند و حساس به درد هستند.

این نوع سر درد ها  شامل رگ های خونی ، ماهیچه ها و اعصاب سر و گردن می باشند، همچنین ممکن است ناشی از تغییر در فعالیت شیمیایی در مغز نیز باشند.

سردردهای اصلی شایع شامل میگرن ، سردردهای خوشه ای و سردردهای تنشی است.

سردردهای ثانویه

سردردهای ثانویه معمولا به دلیل تحریک اعصاب حساس به درد  در سر  ایجاد می شوند .طیف گسترده ای از عوامل مختلف می تواند باعث سردرد ثانویه شود.

این نوع سر درد ها شامل:

سر درد  ناشی از مصرف الکل

تومور مغزی

لخته شدن خون

خونریزی در مغز یا اطراف آن

مسمومیت با مونوکسید کربن

ضربه مغزی

کمبود آب بدن

گلوکوم

آنفلوانزا

سکته مغزی

از آنجا که سردرد می تواند نشانه ای از یک وضعیت جدی باشد ، در صورت شدیدتر شدن ، منظم بودن یا ماندگاری بیشتر ، در این زمینه باید  برای درمان  به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید .

در چه مواردی با بروز سر درد  به پزشک مراجعه کنیم ؟

در  شرایطی که سر درد آنچنان شدید باشد  که مختل کننده فعالیت های روزانه شود و یا با علائمی همچون سردرگمی، تب ، تغییرات حسی و سفتی در گردن همراه باشد لازم است، فورا با پزشک تماس بگیرید .

سر درد های تنشی

سردردهای تنشی شایع ترین شکل سردرد اولیه است. چنین سردردهایی به طور معمول در میانه روز به آرامی و به تدریج آغاز می شود.

سردردهایی از نوع تنشی می توانند اپیزودیک یا مزمن باشند. حملات اپیزودیک معمولاً چند ساعت است ، اما می تواند چندین روز ادامه داشته باشد. سردردهای مزمن به مدت 15 روز یا بیشتر در ماه رخ می دهد.

سر درد های میگرنی

سردرد میگرنی ممکن است باعث ایجاد درد شدید و ضربان آور باشد که معمولاً فقط در یک طرف سر ایجاد می شوند. این نوع سردرد معمولا همراه با تاری دید، سبک بودن سر،حالت تهوع و اختلالات حسی  همراه است .

میگرن دومین شکل شایع سردرد اصلی است و می تواند تأثیر بسزایی در زندگی یک فرد داشته باشد. میگرن می تواند از چند ساعت تا 2 تا 3 در روز طول بکشد.

سردردهای برگشتی

سردردهای مجدد یا برگشتی ناشی از مصرف بیش از حد دارو، برای درمان علائم سردرد است. این نوع سر درد شایع ترین علت سردردهای ثانویه هستند. آنها معمولاً از اوایل روز شروع می شوند و در طول روز ادامه دارند. این سر درد ها ممکن است با داروهای درد بهبود پیدا کنند.

سردردهای برگشتی می توانند باعث  گردن درد،   بی قراری،  احساس گرفتگی بینی و  کاهش کیفیت خواب شوند .

سردردهای برگشتی می توانند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند که در هر روز ممکن است، درد آن ها متفاوت باشند .

سردردهای رعد و برق

این نوع از سر درد، سردردهای ناگهانی و شدید است که اغلب به عنوان بدترین سردرد زندگی توصیف می شود. آنها در کمتر از یک دقیقه به حداکثر شدت می رسند و بیشتر از 5 دقیقه دوام می آورند.

سردرد رعد و برق غالباً تهدید کننده زندگی ثانویه است ، از جمله خونریزی داخل مغزی ، ترومبوز وریدی مغزی ، آنوریسم پاره شده یا بدون وقفه ، سندرم انعقاد عروق مغزی برگشت پذیر (RVS) ، مننژیت و آپوپسی هیپوفیز.

افرادی که این سردردهای ناگهانی و شدید را تجربه می کنند ، باید سریعاً به دنبال ارزیابی پزشکی باشند.

شایع ترین راه های درمان سردرد ، داروهای استراحت و تسکین درد است.

توجه به توصیه های پزشک حائز اهمیت است زیرا استفاده بیش از حد از داروهای تسکین دهنده درد می تواند منجر به سردردهای برگشتی شود. درمان سردردهای برگشتی شامل کاهش یا متوقف کردن داروهای تسکین دهنده درد است. در موارد شدید ممکن است برای مدیریت ایمن مدت کوتاه بستری لازم باشد.

درمان های جایگزین

طب سوزنی یک روش درمانی جایگزین است که می تواند به تسکین سردرد کمک کند.

چندین روش جایگزین برای درمان سردرد در دسترس است ، اما مهم است که قبل از انجام هرگونه تغییر عمده یا شروع هرگونه روش درمانی جایگزین ، با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی بروز سر درد شناساییی شود.

بعضی اوقات ، سردرد ممکن است ناشی از کمبود یک ماده مغذی یا مواد مغذی خاص ، به ویژه منیزیم و ویتامین های خاص B باشد. کمبود مواد مغذی می تواند ناشی از رژیم غذایی بی کیفیت ، زمینه های سوء جذب و یا سایر شرایط پزشکی باشد.

سردرد می تواند از نقطه مرکزی در سر تابش کند و یا کیفیتی شبیه به آن داشته باشد. آنها می توانند تیز ، پرتلاطم یا کسل کننده نیز باشند و یا به تدریج یا ناگهان ظاهر می شوند. آنها می توانند از کمتر از یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند.علائم سردرد تا حدی بستگی به نوع سردرد دارد.

گاهی سر درد می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری خطرناک در فرد باشد،  پس در صورتی که سر درد را به صورت متداوم و با علائم درد شدید  تجربه کردید  ،  به جراح و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید .

شش + بیست =