راه های درمان ادم مغزی

ادم مغزی چیست؟

ادم مغزی یا همان ورم مغزی جزء بیماری های خطرناک است که باعث افزایش تجمع نوعی مایع در داخل مغز می شود. با افزایش این مایع فشاری که به داخل جمجه وارد می شود نیز افزایش پیدا می کند و این افزایش فشار، کاهش فشار خون در مغز و کاهش اکسیژن دریافتی توسط مغز را به دنبال دارد و همان طور که می دانید اکسیژن رسانی کم به مغز باعث عملکرد ضعیف آن و یا حتی مرگ می شود. البته این نکته را هم خاطر نشان کنیم که در بعضی موارد ورم مغزی با تجویز دارو و استراحت قابل درمان است.

علائم ادم مغزی چیست؟

علائم و نشانه های ادم مغزی شامل :

• حالت تهوع که می تواند همراه یا بدون استفراع باشد.
  • سردرد های بسیار شدید و سرگیجه
  • احساس خستگی ،گیجی و عدم هوشیاری فرد
  • اختلال در صحبت کردن و راه رفتن
  • ضعف در بینایی
  • احساس درد در ناحیه گردن
  • عدم تعادل در حرکات بدن
  • مشکلات تنفسی

درمان ادم مغزی

یکی از دلایل  افزایش فشار درون جمجمه ادم (خیز) مغزی می باشد . آب درون مغزی  در چهار محل  زیر وجود دارد :

1. درون سلول ها
  2. بین سلول ها
  3. درون رگها
  4. فضای زیر عنکبوتیه و بطنها

افزایش آب در هر یک  از محل  های یاد شده  موجب تورم مغزی می گردد .

علت ادم مغزی چیست؟

عواملی که باعث ایجاد ورم مغزی یا ادم مغزی می شوند می تواند بسیار زیاد باشد و حتی در برخی افراد علت آن نیز مشخص نمی باشد.اما برخی عواملی که باعث ادم مغزی می شوند شامل :

• ضربه های وارد شده به سر در اثر تصادف ، برخورد با شی سنگین و … و همچنین خونریزی مغزی
  • سکته مغزی
  • وجود تومور در مغز یا نخاع
  • عفونت های مغزی مانند انسفالیت.
  • بالا رفتن از ارتفاعات کم به ارتفاعات بالای 4000 متر می تواند باعث ورم مغزی شود.
  • بالا بودن فشار خون.

به طور کلی، تومور های مغزی، خونریزی  ها و ضربه های مغزی ، انسفالیت ها و انسفالوپاتی ها، هیدروسفالی، سکته های مغزی گسترده، شیمی درمانی  برای سرطان ها ، عفونت  های مغزی مانند مننژیت  و آبسه و علل سمی  و متابولیک مانند آنوکسی مغزی، انسفالوپاتی سرب و هیپرترمی از عوامل ایجاد کننده ادم مغزی هستند.

مکانیسم ایجاد کننده ادم مغزی

وازوژنتیک، ادم در ماده سفید  بعلت  تغییر نفوذ پذیری  عروق و سد خونی – مغزی می باشد  که در تومور ها ، ضربه  و سکته مغزی دیده می شود . این نوع تورم شایع ترین  علت ادم مغزی است .

سیتوتوکسیک، به دلیل اختلاف  پمپ سدیم-پتاسیم است که  سدیم داخل سلول  جمع می شود  و ماده سفید  و خاکستری  هر دو متورم  می گردند  مانند مسمومیت آب ، سندرم Reye،هیپوکسی به دنبال ایست قلبی، مصرف  هگزاکلروفن و آبسه .

ادم بینابینی،  این تورم در افزایش  ترشح  یا کاهش جذب CSFدیده  می شود  و مایع  از راه  سلول های پوششی اپاندیمی به ماده  سفید اطراف  بطنها  نفوذ می کند  که نمونه  آن هیدروسفالی  می باشد.

مکانیسم های چند گانه، گاهی ادم  مغزی به دلیل  چندین  فرآیند  بروز می کند ، تومورها ابتدا  با  مکانیسم  وازوژنیک  و سپس  ایجاد هیدروسفالی  و مکانیسم  ادم  موجب  تورم  مغزی می شوند .

سوالاتی که پزشک برای تشخیص علت ورم مغزی از بیمار می پرسد

• در حال حاضر چه داروهایی مصرف می کنید ؟
  • آیا متوجه تغییرات خاصی در حرکت ، دید و تعادل خود شده اید؟
  • آیا اخیرا دچار ضربه یا آسیبی شده اید؟
  • آیا اخیرا از جایی که ارتفاع کمی دارد به جایی که ارتفاع زیادی دارد ، بالا رفته اید؟

پیامد های ادم مغزی

ادم مغزی  موجب بالا  رفتن فشار مغزی می گردد و هنگامی  که فشار  داخل مغز بالا رفت  محتویات آن  به ویژه ساقه  مغز فشرده می شوند  و در پی  این فشردگی  اختلال هوشیاری ، تغییر  قطر  مردمک، تهوع  و استفراغ، تشنج ، فلجهای مختلف  و سرانجام  مرگ روی می دهد .

چگونگی تشخیص ادم مغزی

بدون انجام آزمایش های متناسب با بیماری ادم مغزی تقریبا تشخیص آن برای پزشکان غیر ممکن است.پزشک متخصص در این زمینه با توجه به علائم و نشانه های این بیماری آزمایشات زیر را انجام می دهد:

• معاینه سر و گردن
  • سی تی اسکن و ام آر آی سر
  • آزمایش خون

آیا ادم مغزی درمان دارد ؟

دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح مغز و اعصاب در ولنجک، در پاسخ به این سوال می گوید که بله، ادم مغزی درمان دارد؛ البته سریعاً در صورت مشاهده علائم ادم مغزی در فرد یا آسیب به سر  باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا باعث کاهش آسیب های وارد شده به مغز و حتی مرگ شوید. جراح مغز و اعصاب در تهران  با ارائه بهترین روش های به درمان بیماران مبتلا به بیماری ادم مغزی کمک می کند.

دکتر عرفان قربانی مقدم جراح مغز، نخاع و ستون فقرات در تهران هستند شما می توانید با شماره

021-26806140 – 0902-8818584 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام دکتر قربانی مقدم مراجعه نمایید.

روش های درمان بیماری ادم مغزی

قبل از اینکه بخواهیم راه های درمان بیماری ادم مغزی را خدمت شما ارائه دهیم ، این نکته را خاطر نشان کنیم که در برخی موارد مانند : بالا رفتن از ارتفاع کم به ارتفاع زیادی و یا ضربه جزئی سر و … که ورم مغزی خفیف می باشد ، با استراحت و طی چند روز قابل درمان است. اما در برخی موارد دیگر نیاز به درمان های بیشتری مانند درمان های ذیل دارد :

1. تجویز دارو : با توجه به شدت و علت ورم مغزی پزشک داروهایی برای کاهش ورم مغزی تجویز می کند.
  2. اکسیژن رسانی : پزشک توسط دستگاه تنفس مصنوعی اکسیژن رسانی به بیمار را افزایش داده و در مقابل باعث کاهش ورم مغزی می شود.
  3. جراحی : در موارد اورژانسی انجام عمل جراحی برای کاهش هر چه سریعتر فشار درون جمجمه الزامی است. جراحی می تواند شامل برداشتن بخشی از جمجه و دلیل ورم مغزی مانند تومور باشد.
  4. کاهش درجه حرارت بدن : کاهش درجه حرارت بدن و مغز باعث کاهش ورم مغزی می شود که نام علمی این عمل هیپوترمی می باشد.
  5. اسموتراپی : پزشک در روش اسموتراپی و یا میکروچینی توسط داروهایی خاصی مایع اضافی تجمع یافته در مغز را خارج کرده تا جریان خون دهی به مغز افزایش یابد .

درمان ادم مغزی و افزایش فشار درون جمجمه

برای درمان سریع ادم  مغزی و کاهش  فشار درون جمجمه ای  از موارد زیر استفاده می کنند :

عمل جراحی و کرانیوتومی :

در موارد اورژانسی  که معمولا  در ضربه های مغزی دیده می شود و می توان  با کرانیوتومی  و برداشتن  قطعه ای از استخوان  گیجگاهی، به مغز  جای بیشتری داد  تا ساقه ی  آن  به پایین  فشرده نگردد . همچنین  در هیدروسفالی ، قرار دادن نشت بطنی- صفاقی  تاثیر فراوانی  در کم شدن  حجم بطنها  و کاهش فشار درون  جمجمه دارد .

هیپوترمی :

چنانچه امکانات  بیمارستانی اجازه دهد  با کاهش درجه  حرارت بدن،  فشار درون  مغز نیز پایین می آید .

بالا بردن سر  تا 30 درجه  نسبت به تنه:

در همه بیمارانی  که افزایش فشار  درون جمجمه  دارند لازم است  سر و گردن  نسبت به تنه30 درجه بالاتر  قرار گیرد.

مانیتول:

یک دیورتیک  اسمزی می باشد  که با ایجاد فشار اسمزی  بالا درون  رگ ها،  آب مغز را  به خود جذب  می کند  و سبب  کاهش فشار  درون جمجمه  می گردد .  برای این کار  از مانیتول 20 درصد  با دوز 0/25 تا یک گرم  به ازای هر کیوگرم وزن  بدن استفاده می شود.مانیتول ممکن است موجب نارسایی کلیه و اسیدوزمتابولیک شود .

هیپرونتیلاسیون :

با گذاشتن لوله در نای بیمار  و انجام هیپرونتیلاسیون، فشار CO2 به 25 میلی متر جیوه رسانده می شود . این روش موجب انقباض  رگ های مغزی و در نتیجه  کاهش فشار  درون جمجمه می گردد .

اکشیژن با فشار زیاد :

مانند هیپرترمی  با مکانیسم  انقباض  عروق مغزی، فشار درون  کاسه ی  سر را کاهش می دهد .

دگزامتازون:

با دوز 8 تا 24 میلی گرم  به طور وریدی  تجویز می شود  و با مکانیسم  تثبیت  و تعمیر  سد خونی – مغزی و نیز کاهش  نفوذ پذیری  عروق اطراف  تومور،  موجب کاهش ورم مغزی می گردد . با وجودی که درباره  کارایی دگزامتازون  اتفاق نظر  وجود ندارد،  تجویز  این دارو رایج ترین  روش دارویی در ایران  برای  پایین آوردن  فشار درون مغز می باشد .

فنوباربیتال با دوز بالا :

در 3-5 میلی گرم به ازای  هر کیلو  وزن بدن در ساعت

آیا بیماری ادم مغزی می تواند کشنده باشد ؟

طبق مطالب گفته شده متاسفانه در صورت سهل انگاری و عدم مراجعه به پزشک متخصص درمان این بیماری بسیار سخت خواهد شد و امکان مرگ نیز بسیار زیاد است.

برای درمان ادم مغزی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان ادم مغزی باید به بهترین جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. همان طور که گفتیم این بیماری می تواند کشنده باشد و باید در اسرع وقت به یک جراح مغز و اعصاب خوب در تهران مراجعه کرد. در صورتی که در شمال تهران ساکن هستید و یا به دنبال بهترین جراح مغز و اعصاب در ولنجک هستید، می توانید اینجا را کلیک کنید.

2 thoughts on “راه های درمان ادم مغزی

1. خانم زهره تاج جاسب متولد ۱۳۴۶ - سپتامبر 11, 2020 در 8:16 ب.ظ

• drghorbanimoghadam - سپتامبر 16, 2020 در 9:44 ق.ظ

نیاز به بررسی کلیشه ام آر آی همسر شما هست تا پاسخ دقیق داده شود.

دوازده − هشت =