جراحی مننژیوم مغزی

احتمالا حالا شما با عبور از مسیر یک سرچ اینترنتی در یک یا چند کلمه کلیدی به اینجا رسیده اید؛مثلا جستجوی کلمه بهترین جراح مغز، مننژیوم مغزی و یا آنوریسم مغزی،و در این جستجو در پی شناختی حداقلی از این مفاهیم و کلمات بوده اید.

فیلم جراحی  توسط دکتر عرفان قربانی مقدم

شما یا فردی معمولی هستید که در پی افزایش اطلاعات عمومی به اینجا آمده،یا بیماری در پی راه علاجید و یا دانشجو و دانش اموزی کنجکاو اید که می خواهد منابعی را برای مطالعه پیدا کند و به اطلاعات عمومی خودتان بیفزایید .همین حالا اما بگذارید به شما بگوییم دنیای مغز انسان،به قدری که هزارتو و پیچ در پیچ است،پیچیده نیز هست و چندان ساده نیست که در یک یا چند مقاله کوتاه و خلاصه،بتوان اطلاعات زیادی را درباره آن رد و بدل کرد.

جراحی مننژیوم مغزی

مغز بدون هیچ تردیدی، یگانه نهادِ فرمانده و کنترل گر بدن انسان است که پیدایی هر نوع بیماری و اختلال و رنج در آن،می تواند فرد بیمار را تا آستانه و درگاه مرگ پیش ببرد.نهادی که مجموعه قوای عاقله، تفکر،ذهنیت و …در ما، در ید اختیار و اقتدار اوست.مغزِ انسان را تا کنون هیچ احدی در شکل و در شمایل کوچک تر از این که هست،به بحث و نظر نگذاشته و جهان پیچ واپیچ آن را تا به حال، کسی بدون دانش و معلومات و تجربه علمی ، نشکافته است.جهانی که تنها یک قلم از اختلالاتش،مننژیوم نام دارد.

مننژیوم چیست؟

در میان انواع اختلالات و بیماری های مرتبط با مغز،مننژیوم یکی از شایع ترین آنهاست.

مننژیوم شایع‌ترین و رایج ترین تومور مغزی شناخته شده است و جالب است بدانید که  بخش عمده ای از افراد که تشخیص تومور مغزی را دریافت می کنند،دچار مننژیوم هستند.

این تومور نه درون مغز، بلکه نشات گرفته از پرده خارجی مغز و نخاع با نام «مننژ» است. بافتی به نام مننژیوم در مغز و نخاع وجود دارد که برای حفاظت از مغز و نخاع آنجاست و در صورتی که تومورهای در این بافت ها رشد کنند ، یعنی مننژیوم مغزی پیش روی فرد بیمار قرار گرفته است.

تاکنون شیوع مننژیوم‌ها غالبا در زنان مسن بیشتر بوده است و خوشبتانه در حدود 90 درصد آنها ،ضمن رشد آهسته‌ای که دارند،خوش خیم گزارش شده اند. تحقیقات و تجربیات البته در مواردی نادر آنها را بدخیم نشان داده است.

مننژیوم در نسبت با موضع قرارگیری در مغز فرد بیمار،ممکن است سبب سازمشکلات مختلفی شود.علائم آن ممکن است به اشکال مختلفی بروز کند که تغییر در بینایی،سردرد مداوم و البته پیش رونده که به مرور بیشتر می‌شود، اختلال در  شنوایی و حافظه و نیز بروز حملات تشنجی،ضعف و فلج در اندام‌ها از آن جمله اند.

با این وجود اما گاهی پیش آمده که برخی افراد دارای این تومور،علامتی نظیر آنچه گفته شد را تجربه نکنند.

علت بروز مننژیوم

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ابتلا به مننژیوم گاها زمینه ای ژنتیکی  دارد،چنانکه در شماری از خانواده‌ها بیشتربروز کرده است.از سوی دیگر برخی پژوهش‌ها گفته اند افرادی که تحت «پرتوتابی به مغز با دوز بالا» قرار گرفته‌اند، ممکن است ابتلا به این تومور به سراغشان بیاید.انجام مکرر رادیوگرافی دندانی نیز از آن دسته حرکاتی است که خطر دچار شدن به مننژیوم را افزایش داده است.

راه های درمان مننژیوم

حال احتمالا می پرسید چه راه های درمانی در مواجهه با مننژیوم مغزی وجود دارد؛

درمان مننژیوم نیز مانند بسیاری از بیماری های دیگر با گزینه هایی بالقوه روبرو است که یکی از آنها پرتوتابی به مغز و دیگری انجام عمل جراحی است که قاعدتا بسته به اندازه تومور،مکان دقیق قرارگیری آن و علائم بیمار یکی از این راهکارها توسط جراح کارکشته مغز برگزیده می شود.

البته گزینه سومی هم هست که “رادیوجراحی استرئوتاکتیک” نام دارد  که طی آن دوزهای پرتو با قدرت متمرکز و بسیار زیاد به یک ناحیه کوچک تابانده می‌شود.البته ناگفته نماند که این روش ممکن است برای بیمارانی که قصد جراحی ندارند و یا کاندید خوبی برای روش جراحی به حساب نمی آیند به کار رود و نه هر بیماری.

تومور موسوم به مننژیوم مغزی رشدی آهسته دارد و از آنجا که گاها این رشد،علامت خاصی ایجاد نمی کند،ممکن است پزشک جراح مغز، تنها رشد تومور مغز  را به شکل دوره‌ای با انجام اسکن مغز پی بگیرد.

بیشتر این تومورها با آنکه خوش خیم هستند، اگر با رشد خود در مغز انتشار یابند، با فشار روی بخش های مهم مغز و طناب نخاعی اختلالاتی  در مغز به وجود می آورند.

محل رشد مننژیوم مغزی

• شاید بپرسید محل رشد این تومورها کجاست؟پاسخ به آن در ذیل می آید:
  • درون جمجمه یا قاعده جمجمه
  • جدار مغز یا نخاع
  • در غلاف عصب بینایی ( عصبی که راه ارتباط چشم به مغز است)

علت مننژیوم مغزی

تا جایی که دانش موجود کفایت می کند هنوز در بررسی ها و تحقیقات علمی ،علت یا دلایل دقیقی در خصوص چرایی بوجود آمدن این تومور کشف نشده اما تا کنون عمدتا از عوامل ژنتیکی و محیطی نام برده شده است.

علائم مننژیوم مغزی

در اغلب موارد، مننژیوم مغزی علایم خاصی را همراه نداشته اما برخی از افراد علائمی مانند:

تشنج

-اختلال شنوایی

–  اختلال بینایی

–  سستی و ضعف دست ها و پاها

–  اختلال در تمرکز و حواس

–  سردرد

تشخیص مننژیوم مغزی

تشخیص مننژیوم مغزی نیز راهکاری فوری و بی نقص دارد که همانا استفاده از روش تصویربرداری MRI است که طی آن اگر از ماده حاجب بهره برده شود،