جراحی لیزر دیسک

دیسک کمر یکی از مشکلاتی است که فرد از کارهای روزمره خود بازمی ماند و یا به سختی می تواند آن ها را انجام دهد. طب پزشکی نیز هر روز به سمت روش های ساده تری برای درمان روی می آورد. بسیاری از دیسک های کمر با درمان های فیزیکی و ابتدایی قابل حل هستند و درصدی از افراد نیز به درمان های مداخله ای یا جراحی های بسته با لیزر  نیاز دارند و درصد بسیار کمی از افراد به جراحی باز نیاز پیدا می کنند. اما جراحی دیسک کمر با لیزر چگونه است؟  در این مطلب تصمیم داریم تا به عمل جراحی دیسک کمر با لیزر بپردازیم تا بیشتر با این روش جراحی آشنا شوید.

درد ناشی از دیسک کمر

دیسک کمر با سه روند متفاوت باعث بروز درد در بیمار می شود:

1. دیسک حجم خود را به کانال نخاعی وارد می کند و به همین دلیل جای کافی برای ریشه عصبی وجود نخواهد داشت و ریشه عصبی، که در هنگام راه رفتن انسان در داخل سوراخ خای میان مهره کمر حرکت می کند، با کاهش حرکت مواجه خواهد شد.
  2. پاره شدن دیسک سبب می شود تا به ضعیف ترین قسمت دیسک، که قسمت پاره شده دیسک می باشد، فشار وارد شود. به همین دلیل، فشار وارد شده به کل کره دیسک کمر منتقل نمی شود و بعه ریشه عصبی فشار وارد می شود.
  3. پاره شدن دیسک کمر با آزاد شدن موادی در بدن همراه است گلبول های سفید خون را تحریک می کنند و باعث بیرون آمدن آن ها از رگ ها می شوند و همین امر التهاب بیشتر و افزایش فشار به ریشه های عصبی را به همراه دارد.

جراحی دیسک با لیزر به چه صورت است؟

به گفته دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح مغز، نخاع و ستون فقرات، گاهی دیسک کمر به قدری در افراد شدید است که با درمان های بدون جراحی بهبود پیدا نمی کند و جراح متخصص ستون فقرات به سراغ جراحی باز دیسک کمر می رود. اما بعضی از پارگی های دیسک نتیجه مطلوبی از جراحی باز دیسک کمر به دست نمی آورند و پزشک ترجیح می دهد که از تکنولوژی بسیار پیشرفته لیزر برای درمان دیسک استفاده کند. جراحی دیسک با لیزر یک جراحی غیرتهاجمی و بی خطر است.

یادآور می شویم که عمل جراحی دیسک کمر مانند تمامی جراحی های باز می باشد و باید با دقت انجام شود. این جراحی در اتاق عمل اما بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود.

دکتر عرفان قربانی مقدم جراح مغز، نخاع و ستون فقرات در تهران هستند شما می توانید با شماره

021-26806140 – 0902-8818584 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام دکتر قربانی مقدم مراجعه نمایید.

عوارض استفاده از لیزر برای دیسک کمر

تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد عوارض مهم استفاده از لیرز برای جراحی دیسک گزارش نشده است. اما گزارش هایی وجود داشته که به دلیل عدم تخصص کافی متخصص جراحی دیسک، سوزن باعث بروز عفونت دیسک شده است و یا به ریشه عصبی آسیب وارد آورده است. به همین دلیل برای انجام این جراحی باید حتماً به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه کرد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

در ادامه صحبت های دکتر عرفان قربانی مقدم را در مورد عمل جراحی دیسک با لیزر خواهیم شنید:

آیا جراحی دیسک کمر با لیزر دردناک است؟

این جراحی یکی از پیشرفته ترین روش های جراحی است که بدون بیهوشی انجام می شود. جراح ابتدا با استفاده از بی حس کننده های موضعی مانند گزیلوکایین، محل ورود سوزن را بی حس می کند و هیچ برشی بر روی بدن ایجاد نمی شود. کار درمان با استفاده از لیزر انجام می شود.

درد کمر چه مدت بعد از جراحی با لیزر از بین می رود؟

درد ناشی از دیسک کمر معمولاً چند ساعت بعد از انجام لیزر شروع کاهش می کند و در هفته اول درد تقریباً به طور کامل از بین می رود. گاهی بدن بیمار به گونه ای است که ممکن است درد بعد از یک ماه درمان شود. اگر درد بعد از یک ماه از بین نرود، مجدداً باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت موفقیت آمیز نبودن جراحی با لیزر، جراحی باز دیسک کمر انجام شود.

در پایان باید بگوییم که دیسک کمر در بعضی از افراد با جراحی بسته یا جراحی با لیزر قابل درمان است. اگر مبتلا به دیسک کمر هستید و در کارهای روزمره دچار درد و مشکل شده اید، توصیه می کنیم که بهترین جراح دیسک کمر مراجعه نمایید تا با معاینه، بهترین روش درمانی برای شما تجویز شود.

6 + ده =