جراحی تومور مغزی بدخیم

زمانی که سلول های مغزی و بافت های اطراف آن اقدام به رشد فزاینده ی غیر طبیعی می کنند، توده و تومور های سرطانی در این ناحیه ایجاد می شود، که در اغلب موارد بسیار خطرناک و وخیم گزارش شده است. هر کدام از نوع خوش خیم یا بدخیم آن علائم متفاوتی از خود نشان م یدهند که توسط یک جراح مغز و اعصاب متبحر تشخیص داده می شود.

درمان این گونه بیماری ها در اکثر موارد با جراحی و خارج کردن تومور از سر صورت می گیرد.

فیلم جراحی تومور مغزی

جراحی تومور بدخیم ممکن است بسیار سخت و دشوار باشد که فقط یک متخصص جراح مغز و اعصاب ماهر از پس آن بر می آید، البته که در صد بسیاری از بهبودی بیمار به شرایط و عوامل فیزیکی و ذهنی خود فرد بستگی دارد.

در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

با ما همراه باشید.

جراحی تومور مغزی بدخیم

همه چیز درباره تورمور های مغزی بدخیم

تومور مغزی یک سرطان در حال رشد است، که به راحتی و کمترین زمان ممکن می تواند به ناحیه ستون فقرات نیز کشیده شود.

این تومور ها دارای شدت و ضعفی هستند که درجه بندی شده، بر اساس همین درجه ها تشخیص و درمان اعمال می شود.

اکثر تومور های بد خیم، سرطان های ثانویه هستند، به این معنی که در جای دیگری از بدن شروع کرده و به مغز کشیده می شوند.

سرطان های اولیه، تومور های هستند که رشد آن ها از شروع می شود.

تومور های مغزی می تواند در هر سنی فرد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد از بازه سنی کودکان تا بزرگسالان مسن نیز شایع تر است.

انواع تومور مغزی

• مننژیوم مغزی،
  • متاستاز مغزی،
  • منینگیوما،
  • کارسینوما
  • گلیوبلاستوما
  • نورم آکوستیک
  • مدولوبلاستوما
  • گلیوما
  • تومور های مربوط به ناحیه هیپوفیبز مغز است،
  • توموری که در مغز کودکان شکل می گیرد.

تومور های مغزی بدخیم چه علائمی دارند؟

• متناسب با نوع تومور می تواند علائمی مانند تشنج از خود نشان دهد.
  • سر درد های شدید و مداوم نیز یکی دیگر از علامت های رایج در میان بیماران مبتلا به تومور مغزی است.
  • حالت تهوع، استفراغ
  • خواب آلودگی
  • تغییرات ذهنی یا رفتاری مانند: اختلالات حافظه، مشکلات شخصیتی،
  • احساس ضعف در برخی از نقاط بدن از دیگر نشانه های ابتلا به تومور مغزی بدخیم است.
  • اختلال در تکلم و تلفظ کلمات
  • اختلالاتی در بینایی نیز ایجاد می شود.

اگر علائم فوق شدت یافتند و هر کدام را در خود مشاهده کردید، حتما در اسرع وقت به یک پزشک متبحر مراجعه  کنید تا با تشخیص زود رس درمانی راحت تری را پشت سر بگذارید.

علت ابتلا به تومور های بدخیم مغزی چیست؟

در اکثر موارد ابتلا به تومور مغزی، دلیل مشخصی ندارد، اما با این حال با تحقیق و مطالعه فراوان برخی پزشکان به تعدادی عوامل که در ایجاد تومور موثر اند، بر خورده اند که در این مقوله به آن اشاره می کنیم.

• سابقه خانوادگی: بخش قابل توجهی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد تومور ممغزی متعلق به ژنتیک و وراثت است.
  • افرادی که در معرض مستقیم انواع اشعه های خطرناکی قرار می گیرند احتمال ابتلا به تومور مغزی در آن ها بیشتر است. آمار مبتلایان از طریق ژنتیک حدود 5-10 درصد از مبتلایان را شامل می شود.
  • سن: هر چه سن بیشتر شود، شانس ابتلا به سرطان یا تومور مغزی بدخیم نیز افزایش می یابد.

تشخیص تومور مغزی بدخیم چگونه ممکن است؟

مشاهده برخی از علائم ذکر شده در خصوص تومور مغزی، فرد مشکوک به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کند و پس از معاینات دقیق بالینی که تحت عنوان معاینات عصبی انجام می شود. تست های بینایی، شنوایی، قدرت، تعادل، هماهنگی، واکنش را انجام می دهند و شروع به بررسی عملکرد تک تک اعضای بدن می کنند.

برای دست یابی به نتایجی غیر از تجربه و حدس نیاز است از آزمایش و تصویر برداری های همچون سی تی اسکن، ام آر آی و حتی در برخی مواقع از پرتو نگاری های کامپیوتری نیز استفاده می کنند.

بیوپسی یا نمونه برداری یکی دیگر از عوامل موثر در تشخیص صحیح تومور مغزی است.

این گونه نمونه برداری های نیاز به دقت و حساسیت بالای دارد و پزشک با مهارت بالای خود باید بتواند طوری نمونه برداری را انجام دهد که به دیگر بافت های مغزی آسیبی جدی وارد نشود.

در این عمل نمونه برداری، جراح ابتدا سوراخ های کوچکی در جمجمه ایجاد می کندو سپس با ابزارهای مخصوصی مانند سوزن های نازک و ظریف که با دستگاه های سی تی اسکن و ام آر آی هدایت می شوند، تکه ای از بافت مشکوک برداشته و از مغز خارج می کنند.

در آخر این که تشخیص خوش خیم یا بد خیم بودن تومور به شرایط و عوامل فوق مربوط می شود.

درمان های رایج تومور مغزی بدخیم با روش های نوین

درمان تومور مغزی بستگی به عوامل و شرایط مختلفی دارد که پزشک بنا به صلاح دید و تصمیمات حرفه ای خود کدام روش را انتخاب کندکه بهبودی سریع و راحت تر اتفاق بیافتد.

عمل جراحی از رایج ترین درمان های تومور مغزی بد خیم است. یک عمل جراحی موفقیت آمیز زمانی حاصل م یوشد که تومور در نقطه ی مناسبی از مغز ایجاد شده باشد که دسترسی آسان تری به آن داشته باشند. اما در مناطقی حساسی از مغز که تومور ها ایجاد می شوند عمل جراحی کار بسیار سخت و دشواری است که ممکن است ساعت ها طول بکشد و تیم متخصصین جراح مغز و اعصاب قوی و متبحری را می طلبد. در این نوع عمل ها تومور به طور کامل از مغز جدا می شود.

جراحی مننژیوم مغزی و جراحی عروق مغزی از شایع ترین درمان های تومور مغزی بدخیم است.

درمان از طریق پرتو درمانی، شیمی درمانی نیز ممکن است.

پس از درمان تومور مغزی بدخیم، می توانید از خدمات مرکز توان بخشی بهره مند شوید.

بی توجهی به سلامت جسمی و روحی می تواند عواقب بدی را برای تان رقم بزند.

پس کوچک ترین علائم را جدی بگیرید زیرا سلامتی تان را تحت الشعاع قرار می دهدو سرنوشت شما را در آینده رقم خواهند زد.