بهترین جراح تومور نخاعی

از یک کمردرد ساده تا ابتلا به تومور نخاعی، قطعا زمانی که در حال خواندن این مقاله هستید حداقل یک بار درد ناحیه کمر را تجربه کرده اید.درد هایی که هنگام نشتن و برخاستن بیش از پیش احساس می شوند. آیا تا به حال شده که به منبع این درد ها مشکوک شوید و یا بخواهید علت آن را جستوجو کنید؟

بسیاری از ما هنگام مواجهه با درد های ناحیه کمر به راحتی از کنار آن گذر می کنیم. فقط به این جهت که می پنداریم این یک درد زود گذر است. اما غافل از اینکه با گذر زمان این درد ها تشدید و طولانی تر می شود.

بنابراین اگر دوست دار سلامتی خود هستید اولین و مهمترین گام برای ارزیابی علت کمر دردهای تان مراجعه به بهترین جراح مغز و نخاع است تا بتواند بیماری های زمینه این در ها را تشخیص دهد.

بهترین جراح تومور نخاعی

در ادامه به بررسی تومورهای نخاعی و همچنین معرفی بهترین جراح تومور نخاعی می پردازیم:

چیستی تومور های نخاعی

نخاع در اسکلت استخوانی ستون فقرات قرار دارد. زمانی که فرد دچار تومور نخاعی می شود در واقع تومورهای سرطانی خوش خیم و یا بدخیم که حاصل از رشد توده های بافتی سرطانی است در کانال استخوانی ستون فقرات و روی نخاع ایجاد می شود. این تومور ها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، اما ایجاد تومور های بدخیم ندرتا در کانال استخوانی ستون فقرات ایجاد می شود، در واقع این گونه تومور ها از قسمتی غیر از ستون فقرات رشد کرده و در مرحله بعد به ستون فقرات راه می یابند.

بعضا این تومور ها با ویژگی خوش و یا بدخیم بودن می توانند تهدید کننده جان بیماران باشند. لذا پیشگیری از درد های کمری و پیگیری در صورت تجربه آن می تواند بیماران را از ابتلا به عارضه تومورهای نخاعی برهاند.

انواع تومورهای نخاعی

تومورهای نخاعی شایع که درد های کمری را در پی دارند عبارت اند از:

تومورهای ستون مهره ها

تومورهای پیش سرطانی

تومورهای متاستاتیک

تومورهای اینترادورال

مننژیوما

تومور های غلاف عصبی

تومور های داخل نخاعی

حال که با انواع تومور های نخاعی آشنا شده اید. به بررسی علائم تومور نخاعی می پردازیم تا بتوانید آن را از یک کمر درد ساده تشخیص دهید:

• احساس بی حسی دست و پاها در پی درد های ناحیه گردن و کمر
  • اختلالات دفعی
  • درد در ناحیه مرکزی ستون فقرات به هنگام صبح
  • درد تشدید شده در صورت لمس ناحیه وجود تومور نخاعی
  • عدم تسکین درد با استراحت کافی
  • درد ناحیه کمر همراه با بی اشتهایی
  • احساس تهوع
  • تب و لرز

راه تشخیص تومور های نخاعی

برای تشخیص تومور های نخاعی بیماران می توانند به جراح مغز و نخاع و یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.

جراح مغز و نخاع، ضمن معاینه و بررسی سابقه پزشکی بیمار تمامی اندام هایی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند را ارزیابی می کند. به این منظور تعدادی از آزمایش ها را برای بیمار تجویز خواهد کرد از جمله:

• آزمایش مایع نخاعی
  • میلوگرام
  • تصویر برداری رادیونوکائیدی
  • آزمایش PET  یا توموگرافی با نشر پوزیترون
  • رادیوگرافی ستون فقرات
  • تهیه عکس رادیولوژی
  • آم ار ای
  • سی تی اسکن
  • بیوپسی

این آزمایشات برای تشخیص قطعی بیماری ضروری است.

درمان تومورهای نخاعی

درمان تومور نخاعی بسته میزان و ناحیه آسیب دیده متفاوت خواهد بود، گاها می توان التهاب ناشی از یه تومور نخاعی را با استفاده از دارو درمانی درمان کرد، اما در موارد حاد بهره مندی از جراحی تومور نخاعی الزام آور می شود.

دارو درمانی

دارو درمانی تومور هایی نخاعی در خصوص کاهیش التهاب ناشی از جراحی و پرتودرمانی است.

جراحی از نوع بسته

آمبولیزاسیون برای جراحی بسته تومورهای نخاعی جهت عدم ایجاد برش روی پوست انجام می شود. این درمان با مسدود کردن کانال تغذیه تومور از رگ های خونی از خونریزی رگ ها جلوگیری می کند.

جراحی از نوع باز

جراحی از نوع باز را جهت برداشت تومور های نخاعی انجام می دهند. جراح مغز با به کارگیری دو روش جراحی اقدام به جراحی ستون فقرات می کند.

این دو روش عبارت اند از:

کیفوپلاستی

این جراحی برای تثبیت شکستگی ستون فقرات انجام می شود . در این جراحی به علت اینکه تومور در یک مهره ستون فقرات ایجاد شده، فشار ناشی از تومور باعث شسکته شدن استخوان ستون فقرات می شود. در این جراحی با تزریق سیمان استخوانی به بهبودی محل آسیب دیده کمک می کنند.

دکمپرشن

این جراحی در جهت کاهش و یا کم کردن حجم تومور نخاعی انجام می شود. جراح مغز و اعصاب با برداشت فشار ناشی از تومور بر نخاع و رشته های عصبی موجب تسکین درد های ناحیه کمر می شود.

خدماتی که جراح مغز و اعصاب انجام می دهد

زمانی که افراد با این یماری مواجه می شوند برای دستیابی به تشخیص اصلی دچار سردگمی خواهند شد که به چه پزشکی مراجعه کنند.

ما این بیماران توصیه می کنیم از همان ابتدای مشکوک شدن به درد های ناحیه کمر به بهترین جراح مغز و نخاع مراجعه کرده تا ضمن ارزیابی مرحله بیماری و رشد تومور بتواند بهترین و مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کند. بنابراین اولین گام، مراجعه بهنگام به پزشک و گام بعد انتخاب جراح و متخصص اعصاب و نخاع خوب است. حال موضوع محوری خدمات ارائه شده توسط جراح مغز و اعصاب را در ادامه می خوانید:

بیماری های مربوط به:

• تومورهای مغزی
  • خونریزی مغزی
  • ضربه و آسیب مغزی
  • آسیب های متوجه نخاع
  • آسیب ستون فقرات
  • شکستگی ستون فقرات
  • جراحی مغز
  • اختلالت حرکتی
  • سرطان های ناحیه مغز و نخاع
  • اختلالات عروقی

نکته پایانی: درد های ناحیه کمر را  جدی بگیرید

بیایید و به درد های ناحیه کمر قدری جدی تر نگاه کنید، چه بسا برخی افراد به دلیل سهل انگاری در مراجعه بهنگام دچار عوارضی نظیر فلج و معلولیت دائمی شده اند. بنابراین توجه به این مهم برای تضمین سلامتی اندام ها بسیار حائز اهمیت است.

دکتر عرفان قربانی مقدم