آنوریسم مغزی

خطر آنوریسم مغزی چیست؟ آنوریسم مغزی چه علائمی دارد ؟ هزینه عمل آنوریسم مغزی چقدر است ؟آیا آنوریسم مغزی درمان دارد ؟

آنوریسم داخل جمجمه ، که به آنوریسم مغزی نیز معروف است ، یک اختلال مغزی عروقی است که در آن ضعف در دیواره شریان مغزی یا ورید باعث ایجاد گشاد شدن موضعی رگ  ها می شود.

آنوریسم های مغزی هم از نظر اندازه و هم از نظر شکل طبقه بندی می شوند. آنوریسم های کوچک قطر کمتر از 15 میلی متر دارند. آنوریسم های بزرگتر شامل آنهایی هستند که به عنوان بزرگ (15 تا 25 میلی متر) ، غول پیکر (25 تا 50 میلی متر) و فوق العاده غول پیکر (بیش از 50 میلی متر) طبقه بندی می شوند.

آنوریسم مغزی

علائم ابتلا به آنوریسم مغزی

آنوریسم ها با اندازه  کوچک ، در صورت وجود، علائم کمی را ایجاد می کند. قبل از پارگی آنوریسم بزرگتر ، فرد ممکن است علائمی مانند سردرد ناگهانی و غیرمعمول شدید ، تهوع ، اختلال در بینایی ، استفراغ و از دست دادن هوشیاری را تجربه کند ، حتی ممکن است فرد، به هیچ وجه علائمی را تجربه نکند.

اگر آنوریسم  سبب پارگی رگ ها شود ، خون به فضای اطراف مغز نشت می کند. به این نوع خونریزی زیر سلولی گفته می شود.

بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب عضو انجمن نورو اسپاین عضو انجمن جراحان ستون فقرات.شماره های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر

علائم آنوریسم پاره شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

سردرد شدید ناگهانی که می تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

تهوع و استفراغ

خواب آلودگی ، سردرگمی و یا از بین رفتن هوشیاری

ناهنجاری های بینایی

مننژيسم

نشت جزئی از آنوریسم، ممکن است قبل از پارگی باشد و باعث سردردهای هشدار دهنده شود. حدود 60٪ از بیماران بلافاصله پس از پارگی می میرند. آنوریسم های بزرگتر تمایل بیشتری به پارگی دارند ، اگرچه بیشتر آنوریسم های پراکنده قطر کمتر از 10 میلی متر دارند.

میکروآنوریسم پاره شده، ممکن است باعث خونریزی داخل مغزی شود و یک نقص عصبی کانونی باشد.

تجمع مجدد ، هیدروسفالی (تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی) ، وازواسپاسم (اسپاسم یا باریک شدن رگهای خونی) یا آنوریسم های متعدد نیز ممکن است رخ دهد. خطر پارگی از آنوریسم مغزی با توجه به اندازه آنوریسم متفاوت است و با افزایش اندازه آنوریسم ، این  خطر افزایش می یابد.

خلاصه مطلب

پیش آگهی برای آنوریسم مغزی پاره شده بستگی به میزان و محل آنوریسم ، سن فرد ، سلامت عمومی و وضعیت عصبی دارد. برخی از افراد مبتلا به آنوریسم مغزی پاره شده از خونریزی اولیه می میرند. سایر افراد مبتلا به آنوریسم مغزی با کمبود عصبی بهبود می یابند.

به طور کلی بیماران مبتلا به خونریزی در هنگام بستری در اورژانس و بیمارانی که در محدوده سنی معمولی آسیب پذیر هستند جوان تر هستند ، می توانند نتیجه خوبی را بدون مرگ یا ناتوانی دائم پیش بینی کنند.

بیماران سالخورده ، پیش آگهی ضعیفی دارند. به طور کلی ، حدود دو سوم از بیماران نتیجه ضعیف ، مرگ یا ناتوانی دائمی را از آنوریسم مغزی میگیرند .

دو × پنج =