آسیب ستون فقرات

هر گونه ضربه و آسیب  به ستون فقرات و  اعصاب  انتهایی این ناحیه ، آسیب ستون فقرات نامیده می شود .

آناتومی  ستون فقرات به گونه ای است که با  بافت ها و  اعصاب، از ستون فقرات محافظت می کنند . ستون فقرات از  مهره هایی  که به صورت کاملا منظم بر روی یکدیگر سوار شده اند، تشکیل شده است .

ستون فقرات شامل  رشته های عصبی است که  از مغز تا پشت بدن  امتداد پیدا کرده  اند، در مقابل  نخاع  هم  هر گونه پیام ر ا از مغز به تمام قسمت های بدن منتقل می کند ،  همین  امر  سبب می شود  که وارد شدن هر گونه درد و ضربه در  پشت بدن و ستون  فقرات ، حس شود .

منظور از آسیب به ستون فقرات چیست؟

همانطور که گفته شد، ستون  فقرات از  33مهره (استخوان)  که  همراه با دیسک و ماهیچه ها  به صورت منظم بر روی  هم  سوار شده اند، تشکیل شده است، در نتیجه هر گونه ضربه و آسیب به این اعضا، ستون فقرات را با اختلال مواجه می کنند . آسیب ستون فقرات  سبب   اختلال در پیام رسانی  مغز به اندام ها می شود، پس بسیار مهم و جدی است و  ممکن است سبب  فلج شدن  و یا  افت  قدرت عضلات در ناحیه شود .

آسیب ستون فقرات

اغلب اوقات  آسیب و شکستگی ستون فقرات بر اساس  افتادن از پله ها،  تصادفات و یا فعالیت های ورزشی ایجاد می شود . اما اگر بخواهیم  علل اصلی  آسیب ستون فقرات را لیست کنیم، می توانیم موارد زیر را  بیان کنیم :

• افتادن به زمین
  • تصادفات
  • هرگونه آسیب و ضربه در زمان تولد
  • وارد شدن آسیب در زمان فعالیت های ورزشی
  • وجود بیماری های همچون پوکی استخوان شدید

همگی می توانند سبب آسیب به ستون فقرات شوند .

این آسیب ها در نواحی مختلف  بدن ایجاد می شوند،  بسته به محل درگیری ستون فقرات  عوارض و علائم  آن متفاوت است .

چه علائمی ناشی از آسیب به ستون فقرات است ؟

بسته به شدت  ضربه وارد شده و محل آن  علائم متفاوت است . برخی از این علائم شامل :

فلج شدن فرد

از بین رفتن حس در نواحی پا

کاهش قدرت عضلانی

بروز مشکلات تنفسی

احساس درد در گردن و  یا پشت می باشد .

بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب عضو انجمن نورو اسپاین عضو انجمن جراحان ستون فقرات.شماره های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر

راه های تشخیص آسیب ستون فقرات

بررسی سوابق بیمار و معاینه   جراح  مغز و نخاع  در تشخیص بسیار کمک کننده است .  اما  برای بررسی های دقیق تر می توان  از روش هایی همچون:

سی تی اسکن

در این روش  پزشک می تواند ، ماهیچه ها، استخوان ها و سایر ارگان های درگیر را با جزئیات بیشتری بررسی کند .

MRI

در طی روش  تشخیصی MRI  امواج رادیوفرکانسی سبب تولید  جزئیات دقیق از ساختار های داخلی بدن را می دهند .

اشعه ایکس

با این روش  تشخیصی   پزشک می تواند تصاویری بسیار دقیق  از ارگان های داخلی و استخوان های بدن  داشته باشد .

آیا آسیب ستون فقرات درمان قطعی دارد ؟

بسته به شدت آسیب وارد شده،  عوارض و دفرمه  شدن پشت بدن متفاوت است.  هر چه درگیری  مهره ها بیشتر باشد،  احساس درد  به مراتب بیشتر است .

در روند درمان آسیب ستون فقرات موارد  بسیاری هستند که  بر روند بهبودی بیمار تاثیر گذار هستند :

سابقه پزشکی بیمار و سن

محل  آسیب

شدت آسیب وارده

نوع آسیب وارد شده

شرایط جسمانی و  سلامت خود فرد

همگی از مواردی هستند که می توانند بر  روند  درمان و بهبودی  فرد تاثیر گذار باشند .

مراقبت های لازم بعد از جراحی ستون فقرات

به طور حتم مراقبت های بعد از  هر گونه عمل جراحی در  بهبودی  فرد  تاثیر گذار است، بعد از جراحی ستون فقرات ،  بستن آتل،  مصرفق دارو ها،  ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده و… همگی در  کوتاه کردن دوره  درمان بیمار کمک کننده خواهند بود .

درمان ستون فقرات با جراحی

درمان  با  روش جراحی در  زمانی که آسیب وارد شده   به  حدی باشد  که  اعصاب را درگیر کند، بهترین  انتخاب برای  درمان جراحی است . جراحی  فیوژن  برای  کاهش فشار  وارد شده به  اعصاب  توصیه می شود . لازم است این جراحی توسط پزشک متخصص و با  تجربه در این زمینه انجام شود تا فرد  نتایج خوب  از جراحی داشته باشد . دکتر عرفان قربانی مقدم  بعد از معاینه و مشاوره با بیمار بهترین روش درمان را متناسب با وضعیت بیمار توصیه می کنند .

پانزده − سه =