آرتروز گردن

صحبت های دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح مغز و ستون فقرات، در رابطه با آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از رایج ترین بیماری های التهاب مفاصل است که به دلیل فرسایش مفاصل بین مهره ای گردن و یا ساییدگی آن ها به وجود می آید. درمان این مشکل با توجه به نوع بیماری و علائم آن به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. در این مطلب سعی داریم تا با موضوع آرتروز گردن  بیشتر آشنا شویم.

آرتروز گردن چیست؟

مهره های گردن استخوان هایی کوچک هستند که وزن سر را تحمل می کنند و از نخاع در برابر آسیب حفاظت می کنند. مفصل ها، مهره های گردن را به مهره های بالایی و پایینی متصل می کنند. در وضعیت طبیعی، ستون فقرات به صورت متوازن و متعادل قرار دارند و به همین دلیل به راحتی وزن سر را تحمل می کند. اما اگر مفاصل به دلایل مختلف از جمله بالا رفتن سن دچار فرسایش شوند، مهره های گردن توانایی تحمل وزن سر را نخواهند داشت و به همین دلیل در ناحیه گردن و عضلات اطراف سر، دردهای شدیدی احساس می شود. به این بیماری آرتروز گردن گفته می شود.

آرتروز گردن

دلایل بروز آرتروز گردن

افزایش سن و فرسودگی و ساییدگی استخوان ها و غضروف های ستون فقرات و گردن دلیل اصلی بروز آرتروز گردن است. با افزایش سن، مشکلات زیر بروز پیدا می کند:

• از بین رفتن مایع درون دیسک ستون فقرات
  • فتق دیسک و فشار بر روی نخاع و ریشه های عصبی
  • استئوفیت (خار استخوانی) و تولید اشتباه استخوان اضافی توسط ستون فقرات
  • خشک شدن رباط ها و کاهش انعطاف گردن

عوامل تحریک کننده بروز آرتروز گردن

برخی عوامل در بروز آرتروز گردن نقش دارند. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بالا رفتن سن و فرسودگی مهره های گردن
  • شغل هایی که در آن سر در وضعیت نامناسب قرار می گیرد
  • آسیب های قدیمی که در ناحیه گردن وجود دارد
  • پیش زمینه ژنتیکی
  • مصرف دخانیات

علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن معمولاً با علائم زیر همراه است که با شناخت آن ها می توان با مراجعه به بهترین جراح مغز و اعصاب به درمان هرچه زودتر آن کمک کرد:

• خشک شدن و سفتی گردن
  • سر درد و سرگیجه
  • کم شدن حس
  • احساس درد به صورت تیر کشنده در ناحیه شانه و انگشتان
  • کاهش قدرت عضلانی بدن
  • ناتوانی در چرخاندن و حرکت سر
  • اسپاسم عضلانی
  • بی اختیاری در ادرار و مدفوع

تشخیص آرتروز گردن

آرتروز گردن با مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب خوب تشخیص داده می شود. متخصص مغز و اعصاب به کمک کارهای زیر وجود آرتروز گردن را تشخیص می دهد:

• معاینه دامنه حرکتی گردن
  • تست قدرت عضلات و رفلکس آن ها
  • بررسی راه رفتن بیمار
  • بررسی عکس رادیولوژی گردن
  • آزمایش سی تی اسکن
  • آزمایش ام آر آی
  • میلوگرافی
  • الکترومیوگرافی

آیا آرتروز گردن درمان قطعی دارد؟

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی ها در زمینه پزشکی، راه های درمان بیماری های مربوط به ستون فقرات نیز پیشرفت داشته اند. درمان آرتروز گردن نیز به لطف پیشرفت علم پزشکی وجود دارد. اگر آرتروز گردن در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و درمان شود، امکان درمان آن برای همیشه وجود دارد.

دکتر متخصص مغز و اعصاب خوب و جراح ستون فقرات با معاینه فیزیکی بیمار، روش های درمانی مناسب را انتخاب می کند. در مراحل ابتدایی، آرتروز گردن با فیزیوتراپی یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی درمان می شود. گاهی نیز به دلیل پیشرفت آرتروز گردن، متخصص تصمیم به جراحی آرتروز گردن می گیرد.

جراحی آرتروز گردن چه زمانی انجام می شود؟

آخرین مرحله از درمان آرتروز گردن، جراحی ستون فقرات است. زمانی که درمان های غیر تهاجمی یعنی دارو و فیزیوتراپی به درمان بیماری کمک نکند، جراح و متخصص مغز و اعصاب تصمیم به انجام جراحی می گیرد. انتخاب روش جراحی با توجه به مشکل بیمار صورت می گیرد و شامل روش های زیر است:

1.   عمل جراحی لامینکتومی ستون فقرات

2.   عمل جراحی فیوژن ستون فقرات

در پایان باید گفت که درد آرتروز گردن گاهی فرد را از فعالیت های روزمره خود بازمی دارد. به همین دلیل، شناخت عوامل بروز آرتروز گردن و علائم آرتروز گردن می تواند به درمان هرچه زودتر این مشکل کمک کند. اگر بیماری در مراحل ابتدایی توسط یک متخصص خوب مغز و اعصاب و ستون فقرات تشخیص داده شود، با روش های غیرتهاجمی دارو یا فیزیوتراپی قابل درمان است. اما اگر این مشکل در اسرع وقت درمان نشود، جراح مجبور به جراحی آرتروز گردن خواهد شد.

با تشکر از توجه شما
دکتر عرفان قربانی مقدم، جراح مغز و اعصاب در شمال تهران